Als de andere basisbehoeften ook prijzen hebben die constant stijgen, kunnen we door de stijging van de benzineprijzen spreken van een echte angel. Ondanks de overheidsmaatregelen gericht op het terugdringen van de bestedingen van Italianen.

In de afgelopen dagen is de verlenging van de accijnsverlaging met 30 eurocent die, zelfs als ze weinig doen op de totale prijs, een verdere prijsstijging voorkomen, de 2,40 euro per liter voor benzine en iets minder voor diesel vermijden. De brandstofprijs wordt tot 2 augustus met 30 cent verlaagd, maar de kans is groot dat de accijnsverlaging de hele zomerperiode geldt.

Op basis van de beslissingen van de regering is het regionale raadslid Andrea Cane, die de situatie volgt door zich te interesseren voor het gebied van Canavese, hiervan overtuigd: «Er is veel gedaan om ervoor te zorgen dat deze maatregel werd verlengd en daarom is het . Ik denk ook dat er een goede kans is dat dit initiatief wordt verlengd tot september, voor het hele zomerseizoen, merkt de regioraadslid op. – De volgende stap is het vinden van valide alternatieven voor het energieverbruik, dat voor de burgers evenveel problemen oplevert als dure brandstof. Daarbij zal ook rekening moeten worden gehouden met vormen van energie die in ons land momenteel in onbruik zijn, maar die we doorgaans exploiteren door in te kopen in andere landen ».

Onder andere maatregelen, op voorstel van de wethouder voor gezondheid Luigi Icardi, heeft de regio Piemonte besloten om de vergoedingen voor de ambulancediensten van de aangesloten vrijwilligersorganisaties aan te passen aan de stijging van de brandstofprijzen. “De terugbetaling door het Gewest zal rekening houden met de brandstofprijzen in de factureringsmaand”, legt Cane uit. – De deken is kort om op alle gebieden effectief te kunnen optreden, maar gezond verstand is op dit moment een must aangezien dit essentiële diensten voor de bevolking zijn ».

Ondertussen betalen burgers de hoogste prijs, zoals bevestigd door het ZG-tankstation in Albiano d’Ivrea: “We krijgen veel klachten van mensen die het zat zijn om zo duur te betalen voor een essentiële service voor het dagelijks leven – zeggen ze de managers. – Volgens de burgers die stoppen om bij ons te tanken, is het grootste probleem dat de salarissen niet zijn gestegen om de constante stijgingen aan te kunnen. Volgens iedereen hebben benzine en dieselolie een aanzienlijke invloed op de financiën van een gezin, waardoor veel problemen ontstaan ​​voor degenen die absoluut op eigen gelegenheid moeten reizen, al is het maar om naar hun werk te gaan. Het is een vicieuze cirkel die nooit stopt ».

Verder is er geen nieuws, ook niet op het gebied van vergoedingen voor tankstations die bij de invoering van de accijnsverlaging echter merkten dat ze brandstof verkochten die ze hadden betaald tegen de volle prijs, veel hoger dan het bedrag waarvoor ze had het toen doorverkocht..

“Voorlopig weten we nog niets. We hadden de mededeling gekregen dat we van de belastingvermindering konden profiteren, maar op dit moment hebben we daar geen verdere informatie over – leg de tankstations uit. – We hebben tot op heden geen restitutie ontvangen. We zullen weten wanneer de tijd daar is ».

De vraag naar brandstof blijft echter zeer hoog. Niet alleen om doordeweeks naar je werk te gaan, maar ook om in het weekend uit te gaan en te pendelen. Dit wordt bevestigd door de benzinestations van Cuorgnè, die aan de poorten van het Gran Paradiso-park veel toeristen bevoorraden die richting de Orco-, Soana- en Sacra-valleien gaan: “We krijgen veel klachten over de te hoge prijzen, maar gelukkig niemand geeft de zondagse reis op vanwege dure brandstof. Integendeel. Na de afgelopen jaren is er een grote wens om erop uit te gaan, om buiten te zijn, om de groene oases van de Canavese te bereiken ». –